Eerste weken in Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Raglan, Nieuw Zeeland van Hans - WaarBenJij.nu Eerste weken in Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Raglan, Nieuw Zeeland van Hans - WaarBenJij.nu

Eerste weken in Nieuw-Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Hans

22 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Raglan

Hallo!

Ik had beloofd af en toe, maar niet te vaak, iets van me te laten horen:
Na een hele lange vlucht via Dubai en Sydney kwam ik in Auckland aan. Toen ik het vliegveld uit kwam werd ik al bijna overreden door een bus omdat ik eerst naar links en niet naar rechts keek... Ik had gelukkig voor de eerste twee dagen een hostel geboekt zodat ik gelijk daar naartoe kon. Om 4 uur 's middags ben ik mijn bed ingedoken en ik heb 17 uur geslapen tot de eerste echte dag om 9 uur in Nieuw-Zeeland aanbrak. Dit is waarschijnlijk de beste methode om van je jetlag af te komen. Ik was op het juiste moment, namelijk in de ochtend, weer helemaal uitgerust. Omdat ik geen plan had gemaakt voordat ik was vertrokken, ben ik een beetje Auckland gaan verkennen. Wat een raar gevoel om echt helemaal niets te hoeven. Dat duurde even voordat ik daar aan gewend was. Auckland is niet de meest spectaculaire stad waar ik geweest ben. Het ligt echter geweldig aan het water en vlak bij de stad zijn dan ook mooie strandjes. De stad doet heel erg denken aan Vancouver, qua ligging, inrichting en sfeer, maar dan iets kleiner. In het eerste hostel waar ik was, was iedereen heel erg op zichzelf en ik was dan ook blij toen ik een mailtje van mam kreeg met het nummer van de zus van de buurman uit Apeldoorn. Zij woont nu met haar gezin in Auckland. De volgende dag kon ik al gelijk naar hun toe en ben met hun naar het strand geweest. Ze hebben drie kinderen van 2, 5 en 7 jaar. Het was heerlijk om even een plek te hebben waar ik even kon zijn en een plan kon maken. Ze namen me overal mee naartoe en de volgende dag heb ik zelfs met hun familie een uitgebreide lunch gegeten. Het was leuk om de stad vanuit het oogpunt van de bewoners te zien in plaats van de toeristische attracties. Hier heb ik het plan gemaakt om eerst richting het noorden te reizen.
De volgende dag ben ik richting het noorden vertrokken met de Nakedbus, Het is gewoon een bus waar ook de kiwi's (Nieuw-Zeelanders) mee reizen en niet een georganiseerde reis, waarmee de meeste backpackers reizen. Het is dan ook veel goedkoper. Ik ben naar Paihai (uitspraak: Pahieha) in de Bay of Islands gegaan. Deze baai heeft 144 eilanden en wordt in de zomervakantie (januari) gebruikt door de mensen uit Auckland om hun vakantie door te brengen. Het was dan ook voor Nieuw-Zeelandse begrippen erg druk, maar als Nederlander zou ik het echt niet druk durven noemen. Het was een heerlijke plek om te zijn en in dit hostel was juist iedereen heel erg open en iedereen maakte plannen om samen dingen te gaan doen, heel anders dan in Auckland. Ik ben daar 4 dagen gebleven en heb een wandeling door het sub-tropische regenwoud en de mangrove gemaakt. Ook ben ik naar Cape Reinga gegaan, het meest noordelijke punt in Nieuw-Zeeland en de plek waar de Tasmanzee en de Pasific elkaar ontmoeten. Het was een heel mooi plaatje. Op de terugweg zijn we gestopt om te gaan sandboarden. Met een bodyboard van een gigantische zandduin af. Het was mogelijk om een zeer simpele catamaran te huren in Paihai en ik kon het dus ook niet laten om het ook daadwerkelijk te doen. Samen met Julian, een Duitser, ben ik het water opgegaan. De zeilboot was niet geweldig, maar de omgeving maakte het meer dan goed. De dag erna heb ik het nog een keer gedaan, maar dan gratis omdat er twee jongens uit Nederland hadden gehoord dat ik kon zeilen en zij wilde het graag gaan doen :)
Vervolgens ben ik samen met Julian naar Whitianga (Fitsian-ga) gegaan, wat vlak bij de hot water beach ligt. Het is een plek waar je twee uur rond laag water op twee plekken op het strand een gat kunt graven en daardoor je eigen jacuzzi creëert. Het was een heel maf gezicht mensen waren overal gaten aan het graven en die van andere aan het inpikken. Je moest namelijk zorgen dat je gat zich net naast de hot spring bevond, anders brandde je je aan het water. Diezelfde dag zijn we ook naar de stranden van de cathedral cove gegaan, wat de mooiste stranden zijn die ik ooit gezien heb: helderblauw water en prachtige rotswanden. De volgende dag zijn we (Julian en ik) met een andere Duister naar Roterua gereden en onderweg zijn we gestropt bij Hobbiton. Hobbiton was mooier en groter dan ik had verwacht. We kregen een rondleiding van twee uur langs de 44 hobbitholen en de herberg. Alles was in bloei en het zag er precies zo uit als in de films, ik waande me even in een andere wereld door daar rond te lopen. Roterua is de plek van de geothermische activiteit. Daar zijn we naar een Maoridorp gegaan waar echt mensen leefden; overdag was het open voor publiek en 's avonds werd het weer teruggegeven aan de bewoners. Zij baadden in de de warme poelen en kookten op anderen. Overal in het dorp staken pijpen uit de grond om de stoom een uitweg te geven. Er waren kokende poelen en bubbelende modderpoelen, waarvan onderzoekers geen bodem hebben kunnen vinden. Ook was er een geiser vlak naast het drop. In de culturele show werd de Haka en andere dansen van de Moari vertoond. De dag erna zijn Julian en ik gaan mountainbiken op de bergen naast Roterua, een van de beste spots voor mountainbiken in de wereld. Het was heel erg leuk om te doen! De tracks waren er in allerlei verschillende moeilijkheidsgraden en voor ons lag de uitdaging bij de intermidiate tracks. Op stukken waar het minder moeilijk rijden was kon je ook om je heen kijken en zag je een prachtig bos. Nu een week geleden heb ik de bus naar Raglan genomen. Julian ging een andere kant op. Raglan is de beste surfspot van NZ en de plek waar veel goeie surfers naar toe trekken. Ik zit nu in een lodge 8 km buiten Raglan en heb 5 dagen surfen achter de rug. Vandaag is mijn rust dag omdat 5 dagen van 8 tot 12 uur heel vermoeiend is. Het is de fijnste plek waar ik tot nu toe geweest ben en waarschijnlijk nog ga komen (als ik andere mag geloven). Er hangt een hele ontspannen sfeer want iedereen is aan het surfen of aan het uitrusten van het surfen. Het ligt zeer idyllisch midden in het bos. Ik ben hier twee dagen langer gebleven dan ik wilde en ik kan me voorstellen dat veel mensen hier weken blijven en gaan werken voor hun onderkomen. Het surfen was erg gaaf, maar af en toe wel erg ruig. Bij de rosten durfden zelfs surfers met 10 jaar ervaring niet meer het water op omdat de golven te groot geworden waren. Op het strand was het minder groot, maar voor mij nog steeds de groots mogelijke uitdaging om überhaupt tot borsthoogte de zee in te komen. Meestal werd je eerder al door een golf terug geslagen.

Nu ben ik met mijn verhaal weer bij en schrijf ik eindelijk weer in het nu...
Het reizen alleen bevalt me erg goed. Het is erg makkelijk om veel mensen te leren kennen en tot nu toe heb ik echt momenten moeten zoeken om even alleen te gaan zitten en mijn reisverslag en deze blog bij te werken. Er zijn heel veel Duitsers hier aan het backpacken, dus mijn geringe kennis van het Duits komt zowaar nog van pas. Ik vertrek morgen richting Taupo om de Tongariro crossing te gaan lopen over de berg die in Lord of the Rings is gebruikt als Mount Doom. Het schijnt een van de beste eendaagse tochten te zijn die er is.

  • 20 Januari 2015 - 11:58

    W. Beukers:

    Mooi begin, benieuwd naar de volgende indrukken. Pap

  • 20 Januari 2015 - 12:12

    Maarten:

    Leuk, een beetje meereizen!

  • 20 Januari 2015 - 16:56

    Eveline:

    Tof om te lezen Hans:) Veel plezier!

  • 20 Januari 2015 - 17:56

    Steef Sr:

    Hi Hans,
    Auckland was de laatste stad die Leo en ik verkend hebben voordat we NZ vaarwel zwaaiden.Ligt niet in onze eerste herinneringen aan het Noordereiland. Je bent een bofkont dat je dit prachtige land ng gaat ontdekken. Dank voor je eerste en misschien laatste 'dagboek'aantekening! Veel plezier! Groetjes Leo en Steef

  • 20 Januari 2015 - 18:58

    Liesbeth:

    Lieve Hans , mooi dat je aan je blog bent begonnen . Ik kijk uit naar meer sappige verhalen zoals bijna overreden zijn door een bus! Super dat iedereen een beetje kan meegenieten . Jij bent toch maar een bofkont zo vrij en blij! Veel liefs mam

  • 20 Januari 2015 - 23:15

    Oma:

    Lieve oudste kleinzoon, Heb jij geluk je engeltjes zijn dus mee gereisd !Ging het raampje in de bus open wat zei de chauffeur ?Je houdt het verhaal wel spannend ,ik zie uit naar het vervolg .Heel veel plezier,dikke meelknuffel Oma

  • 22 Januari 2015 - 09:44

    Liesbeth:

    Hoi Hans , wat leuk om jou voor die hobbitholen te zien en dan nu de track over de doomberg.... Komen je bergschoenen goed van pas.
    Wat zul jij aan het eind een conditie hebben! Wat fijn dat je zo geniet!
    Liefs mam

  • 22 Januari 2015 - 10:13

    Noor:

    Super gaaf Hans! Ik heb net Lord of the Rings gezien, lijkt me heel speciaal om dat in het echt te zien. Veel plezier!

  • 22 Januari 2015 - 15:38

    Oma:

    Hallo L.O.K. Leuk dat rijtje foto`s ,zo kan ik met al jouw omzwervingen meeleven ,dat geeft mij een kick! Met opgeheven hoofd kan ik de koude Noord-Ooster nu weerstaan, na al die zomerse beelden. Heb je al ontdekt of er roeibanen zijn in N.Z. ? Eet je daar nu Europees of zijn daar N.Z.se specialiteiten .Veel plezier ,meelknuffel Oma

  • 22 Januari 2015 - 23:50

    Marianne:

    Hoi Hans, leuk om je verhaal te lezen! Je moeder heeft de link op de buurt app gezet :-) en nu kunnen we meegenieten. Wat een bijzondere reis ben je aan het maken. Ik vind vooral de foto van het strand leuk. Wat een mierenhoop met mensen.
    En dat je zo geniet van het alleen reizen. Helemaal zelf bedenken wat je wilt niet gestuurd door agenda of wensen van anderen.Wat een belevenis.En dat in zo'n prachtig land.
    Nog veel plezier, Marianne (buurvrouw op 803)

  • 23 Januari 2015 - 02:01

    Rutger:

    Klinkt goed Hanzel! Bij die bus die van rechts kwam had je me direct te pakken. Gelukkig verandert zelfs Nieuw-Zeeland weinig aan je acties ;) Geniet ervan mate; mede namens jouw roomies hier in NL

  • 23 Januari 2015 - 12:56

    Desiree:

    Dag Hans, heerlijk dat je nu helemaal VRIJ bent!, super om zo rond te reizen! Tot het volgende blog,

    gr. D

  • 23 Januari 2015 - 14:59

    Ankie:

    Hoi Hans,
    Veel plezier in dat interessante land.
    Als contact in Christchurch zou je mijn zoon kunnen bellen/mailen.
    Ik mag je zijn nummer geven, maar gooi ik het de wijde wereld in als ik het hier opschrijf? Even zien hoe dat gaat. Stuur me anders jouw mailadres even.
    Enjoy!
    -Ankie (buur #810 van je ouders)

  • 23 Januari 2015 - 20:18

    Tim:

    Heel vet om te lezen Hans! Lekker genieten en heel veel plezier! X

  • 23 Januari 2015 - 23:03

    Heef:

    Dag Hans, fantastisch hoor, ik ben jaloers. Trouwens, Lan verwacht nog een foto van een vlinder of ander inheems beestje. Wel zelfgemaakt en niet van het internet geplukt! Maar je hebt nog ruim de tijd. Geniet van je avontuur.
    Groetjes, Heef (en Lan)

  • 25 Januari 2015 - 18:59

    Mas:

    wouw hans, ik wou dat ik met je mee was!
    Je krijgt waarschijnlijk duizenden tips voor nieuw zeeland
    Ik zie op je kaartje aan Edgar dat je al bent wezen mountainbiken in Rotarua.
    Heb je de fishermans track gereden die ik met Claude ook had gedaan?
    That was awesome!

    Waar ik nog steeds spijt van heb is dat ik de alpine express niet heb kunnen doen van Christchurch naar Greymouth en dat ik het Abel Tasman gebied niet meer heb kunnen bezoeken. Maak mijn verzuim goed Hans!

    En vergeet niet te mediteren in de good shepherd church bij Lake Tekapo bij het onwaarschijnlijk turkoise water van het meer!

    groetjes
    Mas

  • 11 Februari 2015 - 23:01

    Lisette (Tet):

    Vet!! Heel veel plezier en geniet!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Raglan

Leven met de dag in Nieuw-Zeeland

Recente Reisverslagen:

28 Februari 2015

Het midden...

22 Januari 2015

Eerste weken in Nieuw-Zeeland
Hans

Actief sinds 10 Jan. 2015
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 2992

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 31 Maart 2015

Leven met de dag in Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: